Veelgestelde
vragen

Heb je vragen over ons zorgaanbod, een opname in het psychiatrisch ziekenhuis, een verblijf in een van onze woonzorgcentra of praktische vragen? Hieronder vind je een overzicht van veelgestelde vragen rond geestelijke gezondheidszorg en ouderenzorg. Staat jouw vraag er niet bij? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We helpen je graag verder.

Veelgestelde vragen - geestelijke gezondheidszorg

Hoeveel kost een opname?

De kostprijs van een opname is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de duur van het verblijf, de gekozen kamer en de specifieke zorgbehoeften. 

Op deze pagina vind je meer informatie over de kostprijs van een opname.

Kan ik snel bij jullie terecht voor een opname?

Bij de meeste afdelingen kan je nooit meteen terecht voor een opname. We bespreken de mogelijkheden tijdens je aanmelding. 

Wat is de duurtijd van een behandeling?

Een behandeling heeft steeds een minimum tijdsduur van enkele maanden, afhankelijk van de afdeling en de problematiek. 

Moet ik Nederlands kunnen voor een behandeling?

Bij de Alexianen Zorggroep Tienen is de voertaal van medewerkers het Nederlands. Daarom is het een basisvereiste om als patiënt of cliënt de Nederlandse taal te beheersen. 

Wat breng ik mee voor een opname?

Voor je opname starten we samen met jou de administratieve voorbereiding. Zorg ervoor dat je de volgende documenten en persoonlijke spullen meebrengt:

Belangrijke documenten

  • Je identiteitskaart
  • Telefoonnummer van een contactpersoon
  • Naam en adres van je huisarts
  • Eventueel een verwijsbrief van je huisarts of specialist
  • Een ingevulde thuismedicatiefiche en eventuele attesten
  • Je verzekeringskaart of een betalingsakkoord van je hospitalisatieverzekering
  • Indien van toepassing: een betalingsverbintenis van het OCMW of een andere instantie

Wat neem je mee?

  • Comfortabele kleding en ondergoed
  • Nachtkleding en een kamerjas
  • Toiletgerief, handdoeken en washandjes
  • Sportkleding
  • Lectuur en schrijfgerief

Laat juwelen en waardevolle spullen thuis en breng geen grote sommen geld mee. Indien nodig kan je tijdens de werkweek geld afhalen bij de kasdienst met je bankkaart.

Hoe kan ik een familielid aanmelden?

Het is niet mogelijk om een familielid aan te melden; dat moet altijd door de persoon zelf gebeuren. Wij kunnen jou als familielid wel informatie geven en ondersteunen.

Veelgestelde vragen - ouderenzorg

Wat kost een verblijf in een woonzorgcentrum?

Voor elk woonzorgcentrum hanteren we andere tarieven, afhankelijk van de kamers en aangeboden diensten. Bekijk de pagina's van WZC Huize Nazareth, WZC Sint-Alexius en WZC Passionisten voor meer info over de kostprijs. 

Kan ik snel terecht in het woonzorgcentrum of een assistentiewoning?

De beschikbaarheid hangt af van campus tot campus, maar wellicht kunnen we je snel helpen om een gepaste woonoplossing te vinden. Neem zeker contact met ons op! 

Kan ik mijn kamer zelf inrichten?

Zeker! We stellen meubels ter beschikking, maar je kan je kamer zelf inrichten. We vinden het belangrijk dat je je thuis voelt in ons woonzorgcentrum.

Hoe kan ik een familielid aanmelden?

Bekijk de pagina's van WZC Huize Nazareth, WZC Sint-Alexius en WZC Passionisten voor meer info over de aanmelding voor elk woonzorgcentrum.

Contacteer ons

Zit je nog met andere vragen?
Laat je gegevens en je vragen hieronder achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op!

+32 (0) 16 80 75 11

beschikbaar van 10:00 – 19:00

Adres: Liefdestraat 10, 3300 Tienen
E-mail: info@azt.broedersvanliefde.be

Schrijf je in op onze nieuwsbrief

* indicates required
Ik heb interesse in nieuws over