Patiëntenrechten
Home » Patiëntenrechten
Als patiënt speel jij de belangrijkste rol in je behandeling. Je hebt bepaalde rechten en zal tijdens je behandelperiode zoveel mogelijk zelf mee beslissen over de route die genomen wordt. Hieronder sommen we even jouw rechten op.
Als patiënt heb je recht op de best mogelijke dienstverlening, in functie van de huidige medische kennis. De zorgverlener in kwestie moet je morele, culturele en religieuze waarden respecteren. Bovendien heb je ook recht op pijnbehandeling, wat inhoudt dat de zorgverlener oog heeft voor jouw pijn en deze zo goed mogelijk moet behandelen.
Als patiënt mag je zelf de beroepsbeoefenaar, oftewel je zorgverlener, kiezen. Deze keuze mag je op elk mogelijk moment herzien. Je kan daarbij een tweede beroepsbeoefenaar raadplegen voor een second opinion. Dit recht is echter niet absoluut. In het ziekenhuis is elke dienst gespecialiseerd, waardoor je terecht komt op de, volgens het ziekenhuis, meest geschikte dienst. Dit zorgt ervoor dat je je behandelteam niet zelf kan kiezen.
In geval van een gedwongen opname wordt jouw keuze evenzeer beperkt en kan je de afdeling niet kiezen.
Je hebt recht op alle informatie die betrekking heeft op jouw gezondheidstoestand. De zorgverlener is verplicht je op een heldere manier te informeren over je diagnose, je behandeling, de nodige medicatie en alle andere relevante informatie. Je hebt het recht om deze informatie op papier te ontvangen.
Je kan daarnaast ook aangeven om niet geïnformeerd te worden. Deze wens moet gerespecteerd worden door je zorgverlener. Je behandelend team is echter wel verplicht je te informeren, wanneer ze oordelen dat dit anders jou of anderen in gevaar brengt, zoals bij een besmettelijke ziekte.
Wanneer zorgverleners oordelen dat jou informeren over je gezondheid schadelijk kan zijn, kunnen ze beslissen om je (tijdelijk) niet te informeren. Wanneer dit gevaar geweken is, zijn ze wel verplicht je alle informatie te geven. Zorgverleners moeten ondertussen wel aan volgende voorwaarden voldoen:
- Ze moeten vooraf een collega raadplegen.
- Ze moeten hun beslissing schriftelijk motiveren en dit toevoegen aan je patiëntendossier.
- Ze moeten je vertrouwenspersoon informeren.
De behandeling die je zorgverlener voorstelt is telkens een suggestie en geen verplichting. Je hebt dus het recht om een behandeling te weigeren. Jouw toestemming is bovendien vereist bij elke stap van je behandeling. Je zorgverlener moet je voldoende informeren, zodat jij beslissingen kan nemen.
Het geven van toestemming gebeurt vaak stilzwijgend, zoals bijvoorbeeld door het volgen van therapie. Het is best dat je een weigering duidelijk maakt aan de zorgverlener in kwestie. Je mag op elk gegeven moment je toestemming voor een behandeling weigeren of terugtrekken. De zorgverleners zijn dan wel verplicht jou te informeren over de gevolgen van je beslissing.
Wanneer je op een gegeven moment denkt niet meer zelf te kunnen beslissen, mag je vooraf een schriftelijke wilsverklaring opstellen. Hierin wordt een weigering voor een bepaalde behandeling vastgelegd, zoals bijvoorbeeld bij reanimatie. Als je in een spoedsituatie terecht komt waarbij je niet zelf kan beslissen, dan mogen de zorgverleners de behandeling uitvoeren die zij nodig achten.
Je hebt recht op een zorgvuldig bijgehouden dossier. Wanneer je dit wil inkijken, kan je dit aanvragen. Dit kan bij elke medewerker. Die legt je aanvraag voor aan de rest van het team. Binnen de 15 dagen moet je dan toegang krijgen tot je dossier. Bovendien mag je ook een afschrift vragen van je dossier of een gedeelte ervan. Je kan hiervoor echter wel aangerekend worden. De kosten bedragen 10 cent per pagina, tot een maximum van 25 euro voor het volledige dossier.
Je hebt geen toegang tot de persoonlijke notities van de zorgverlener en informatie die betrekking heeft op een derde persoon. Je mag je steeds laten bijstaan door een vertrouwenspersoon bij het lezen van je dossier.
Als je zorgverlener gelooft dat het beter voor je gezondheid is dat je bepaalde gegevens (nog) niet kent, kan hij dit inzagerecht (tijdelijk) beperken. Hij moet dan een collega raadplegen en jouw vertrouwenspersoon informeren.
Je hebt tijdens je behandeling voortdurend recht op de bescherming van je privacy. Niemand mag je onder druk zetten om jouw persoonlijke informatie te delen, tenzij in heel uitzonderlijke situaties waarbij je anderen in gevaar kan brengen (zoals een besmettelijke ziekte).
Bij vragen of klachten over je behandeling of de toepassing van je rechten, raden we je aan dit eerst te bespreken met je zorgverlener. Als je na dit gesprek vindt dat je klachten onvoldoende beantwoord zijn, dan kan je contact opnemen met de ombudspersoon van dit ziekenhuis. Samen gaan jullie dan op zoek naar de beste oplossing voor de situatie.
Je kan de externe ombudspersoon, Jeroen Simaeys, bereiken via 0490/65 48 14 of Jeroen.simaeys@oogg.be. Hij werkt onafhankelijk van het ziekenhuis en behandelt je klacht dus volledig neutraal.
Informatie hierover kan je ook terugvinden in de opnamebrochure en op de afdeling.
Als patiënt heb je recht op een vertrouwenspersoon. Dit is een door jou gekozen persoon die jou kan bijstaan bij het uitoefenen van je rechten als patiënt. Je kan ervoor terecht in volgende situaties:
- Je kan informatie (zoals een diagnose) ontvangen samen met je vertrouwenspersoon of je zorgverlener vragen om ook je vertrouwenspersoon op de hoogte te brengen.
- De zorgverlener moet je vertrouwenspersoon op de hoogte brengen van je situatie, wanneer jij niet geïnformeerd wilt worden. De zorgverlener kan beslissen om toch je te informeren tegen je wil, maar moet dan eerst je vertrouwenspersoon raadplegen.
- Wanneer je zorgverlener je niet op de hoogte brengt van jouw situatie omdat deze denkt dat het jou in gevaar kan brengen, moet hij wel je vertrouwenspersoon informeren.
- Je mag je dossier samen met je vertrouwenspersoon inkijken. Als deze vertrouwenspersoon een beroepsbeoefenaar is mag hij/zij de notities van de zorgverlener ook inkijken.
Je neemt wel nog steeds zelfstandig beslissingen over jouw eigen behandeling. Een vertrouwenspersoon, oftewel een vertegenwoordiger, mag jouw rechten uitoefenen wanneer je zelf niet meer bekwaam bent dit te doen of wanneer je minderjarig bent. Je kan zelf iemand aanduiden als vertrouwenspersoon. Wanneer je dit niet doet, wordt automatisch je partner, kind, ouder, etc. als vertegenwoordiger van jouw rechten gekozen. Deze vertegenwoordiger kan echter nooit ingaan tegen jouw wil.
Als patiënt heb je het recht om te weten of je zorgverleners al dan niet beschikken over een verzekeringsdekking of een andere vorm van bescherming met betrekking tot de beroepsaansprakelijkheid, en ook of zij verzekerd of geregistreerd zijn.
Meer informatie
Het Vlaams Patiëntenplatform:
Groenveldstraat 15
3001 Heverlee
016/23 05 26
www.vlaamspatientenplatform.be
De Federale Overheidsdienst Volksgezondheid:
Victor Hortaplein 40, bus 10
1060 Brussel
www.health.fgov.be/patient
Daarnaast kan je tijdens je opname in het ziekenhuis steeds terecht bij je behandelend team en de interne ombudspersoon voor meer informatie.